Woonoverlast

We willen allemaal prettig wonen. In een goed huis en een fijne buurt. Maar helaas hebben we een prettige leefsituatie niet altijd in de hand. Soms krijgen we te maken met overlast: herhaalde gedragingen die we ervaren als zeer onaangenaam, ongewenst, lastig, hinderlijk of bedreigend. In ieder geval kunnen we overlast alleen aanpakken als iemand zich niet houdt aan de afspraken in de huurovereenkomst. Of als iemand iets doet wat volgens de wet niet mag. Denk bijvoorbeeld aan geluidsoverlast, vervuiling van de omgeving, stankoverlast en vernielingen. Maar ook aan bedreiging en intimidatie of overlast als gevolg van alcohol en drugs.

  • 1

  • 2

  • 3

    Juridische procedure

    Als bemiddeling, huisbezoeken, brieven en waarschuwingen het probleem niet oplossen, dan starten we een juridische procedure. We vragen de rechter dan het huurcontract te ontbinden (ontruiming) of de overlastgever te verbieden om bepaalde handelingen te verrichten of na te laten. Het klachtendossier is hierbij heel belangrijk om de rechter te overtuigen. Een juridische procedure duurt vaak wel enkele maanden en het komt regelmatig voor dat de rechter de mensen die klagen over overlast toch ongelijk geeft.

  • 4

    Geen oplossing

    Helaas komt het regelmatig voor dat wij overlastsituaties niet kunnen oplossen. Vooral als twee buren het niet met elkaar eens worden, of mensen overlast niet willen of durven te melden. Als wij vaststellen dat de klachten niet ernstig genoeg zijn of onvoldoende kunnen worden aangetoond, dan laten wij jou en degene waar je klacht over ging dat schriftelijk weten. Daarna sluiten wij het dossier.

Online regelen

Downloads

Deel deze pagina

 
Annuleren

Waarmee kunnen wij je helpen?

Begin hier met zoeken!

Geen resultaten gevonden